Søk

Landet Kana´an

Da Herren kalte på Abraham i Ur i Kaldea, ba han ham dra bort fra sitt land til det landet Herren ville vise ham (1Mos 12:1). Han dro da og kom til Kana´an (1Mos 12:5) og han og hans ætt fikk dette landet til evig eie (1Mos 17:8). Hva er det Herren mener med denne historien? Har dette noe å si oss? Ja, for Moses talte om Jesus (Joh 5:46). Kana´an er en lignelse på Kristus (Hos 12:11). I 2Mos 3:8 sier Herren at Kana´an er et land som flyter av melk og honning. Melk var viktig for israelsfolket under deres nomadetilstand. Men også som fastboende var melken et viktig næringsmiddel. I Jes 55:1 blir melk brukt som bilde på …

Landet Kana´an Les mer »

Hvetekornets lov

Joh 12:24 Jesus kunne ikke frelse oss uten at han døde. Som et hvetekorn måtte han legges i jorden og dø, for å sone våre synder og bære Guds vredes dom. Men i seg selv hadde Jesus rett til liv i kraft av sin hellighet og renhet. Som et livskraftig såkorn brøt han derfor opp av jordens skjød. Døden kunne ikke holde ham, dens makt ble brutt da synden ble sonet. Ved sin rettferdighet og livsrett ble Jesus opphav til evig liv, ikke bare for seg selv, men for hver den som tror på ham. Men det er også en hvetekornets lov for den troende. Vi må også dø før vi kan stå opp til livet. Dåpen vitner om det. …

Hvetekornets lov Les mer »

Det himmelske syn

«Difor, kong Agrippa, vart eg ikkje ulydig mot det himmelske synet.» Apg 26:19 Det er Paulus som uttrykkjer seg slik. Han sit i arrest etter klagemål frå jødane, men så får han stige fram for kong Agrippa. Kapittelet vert innleia med: «Agrippa sa då til Paulus: Du har lov til å tala om deg sjølv». Paulus får avleggje eit personleg vitnemål og forsvar framfor sjølvaste kong Agrippa. Paulus hadde vore ein av dei fremste og mest lovande teologistudentane i Jerusalem. Han var dyktig og flink. Han hadde site ved den lærde Gamaliel sine føter – den fremste teologiske læraren i Israel i denne tid. Paulus var på veg til å verte ein stor åndeleg lærar og leiar i sitt folk. …

Det himmelske syn Les mer »

Løyndommen i evangeliet

Kva er så denne løyndommen i evangeliet? Det er ein løyndom som i første omgang ikkje ser ut som ein løyndom. Det er slik med Guds ord. Ordet er klårt og tydeleg nok, men det avheng av Den Heilage Ande kven som skal få del i det. I den samanhengen har eg tenkt på ein enkel setning som ein kan seia samlar hovedsaka i evangeliet – og som er ein løyndom: «Det er nok det som Jesus gjorde!» Er det nokon løyndom? Det er jo noko som alle kristne veit! Det er like fullt ein løyndom. For dersom det Jesus gjorde for meg er nok, då er eg frelst! «Derfor kan du med frimodighet løfte ansiktet og si: Jeg er …

Løyndommen i evangeliet Les mer »

Hilsen fra Bibelskolen

Vi nærmer oss slutten på nok et skoleår, det 27. i rekken. Mange elever har gjennom årene gått ut dørene her i juni. Hvordan har det gått med dem? Fikk de med seg noe i løpet av månedene på Fossnes som har båret dem og bevart dem? Jeg sier til elevene hvert år: Det er fint at du har bestemt deg for å være en kristen, men den bestemmelsen holder ikke. Det er som Josva sa til folket: «Dere vil ikke makte å tjene Herren, for han er en hellig Gud. En nidkjær Gud er han, han vil ikke bære over med deres overtredelser og synder» (Jos 24:19). Det finnes ikke kraft i oss til å bevare oss i troen …

Hilsen fra Bibelskolen Les mer »

To-årig forkynnerseminar på Fossnes

Lekmannsmisjonen har i flere år drøftet muligheten for å gi hjelp og veiledning til unge med forkynnerkall eller ønske om et teologisk studium. Konrad Fjell og Per Bergene Holm har arbeidet ut en plan for et to-årig forkynnerseminar. Landsstyret i NLL har vedtatt at seminaret kan settes i gang fra og med høsten 2019. Studiet vil være samlingsbasert, slik at studentene kan studere hjemmefra og kombinere studiet med arbeid. Det vil være tre samlinger på Fossnes hvert halvår, etter planen fra torsdag til lørdag (hele dager). Hvis studentene har mulighet, kan det være at noen av samlingene utvides med flere dager. Fundamentet i studiet vil være pensum-litteraturen studentene skal lese. Her søkes det å finne solid, bibeltro teologisk litteratur av …

To-årig forkynnerseminar på Fossnes Les mer »

Pinsehøytiden

Pinsen er den andre av de tre store valfartshøytidene i det gamle Israel. Den første av disse er påske, den andre pinse og den tredje er løvhyttefesten. Høytidene knytter seg både til Herrens store frelsesgjerninger for sitt folk og til jordbruksåret i Israel. Påskehøytiden var til minne om frelsen ut av Egypt, da lammet ble slaktet for å fri folket fra morderengelen, da Herren førte sitt folk ut i frihet fra trelldommen. Men påske markerte også at kornhøsten kunne begynne. Bygget, som var først modent, kunne nå høstes inn. Det var førstegrøden. I de sju ukene mellom påske og pinse var det bygghøst. Pinsehøytiden knyttes ikke som påsken til noen bestemt frelseshandling i Israels historie. Men når vi leser i …

Pinsehøytiden Les mer »

Peters pinsestale

Før Jesu himmelfart hadde Jesus sagt til disiplene at de skulle være hans vitner. Men de skulle bli i Jerusalem til de ble ikledd kraft fra det høye (Luk 24:48-49). Da pinsefestens dag var kommet, var det samlet mye folk i Jerusalem. Dette var en stor høytid. «Da kom det med ett en lyd fra himmelen som når et veldig stormvær farer fram, og fylte huset der de satt. Og det viste seg for dem tunger likesom av ild, som delte seg og satte seg på hver av dem. Da ble de alle fylt med Den Hellige Ånd, og de begynte å tale i andre tunger, alt etter som Ånden gav dem å tale» (Apg 2:2-4). Det var mange folkeslag …

Peters pinsestale Les mer »

Frelse for den største av syndere

Det er et troverdig ord, fullt verdt å motta: Kristus Jesus kom til verden for å frelse syndere, og blant dem er jeg den største. (1Tim 1:15) Den største. I mange av livets forhold handler det om å være stor, størst. Det gir tilfredsstillelse og i mange tilfeller også økonomisk gevinst. Det har alltid i denne verden vært en kamp om å bli størst. Få en plass i solen. Vi møter også i Guds ord, flere steder, mennesker som utfordrer hverandre for å bli stor eller større.

For våre synders skyld

«Men han ble såret for våre overtredelser, knust for våre misgjerninger. Straffen lå på ham for at vi skulle ha fred, og ved hans sår har vi fått legedom.» Jes 53:5 Det er for våre synders skyld at Jesus tar all pine på seg. Han er såret, egentlig «gjennomboret». Han er knust, slik som man knuser druer i en vinpresse. Begge ordene sikter ikke bare til den smerte han led mens han ennå levde, men til selve døden. Sterkere uttrykk for en rå og brutal død kan ikke noe språk oppvise. Og den død han lider er en straff. Straffen over menneskenes synd blir av Gud lagt på ham. De mange synders skyld legges på ham, den ene; og det …

For våre synders skyld Les mer »