Nytt skoleår på Fossnes
«For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft.» (1 Kor 1:18)
«For ordet om korset er vel en dårskap for dem som går fortapt, men for oss som blir frelst, er det en Guds kraft.» (1 Kor 1:18)
I dette nummeret av Lov og Evangelium har vi flere aktuelle artikler om nattverden. Disse tar opp mange ulike sider og moment i forhold til dette viktige nådemiddelet Gud har gitt oss. I denne artikkelen vil vi ta opp noen punkter som ikke er så mye behandlet i de andre artiklene. Kanskje kan dette virke noe springende og usammenhengende, men vi håper det kan være noen til hjelp og trøst, samt til refleksjon og avklaring. Nattverden er evangelium «Og han tok et brød, takket og brøt det, ga dem og sa: Dette er mitt legeme, som blir gitt for dere. Gjør dette til minne om meg! Likeså tok han begeret etter aftensmåltidet og sa: Dette begeret er den nye pakt …
«Å, for et sjokk og oppstyr det skulle bli i verden hvis menneskene begynte å regne med Guds ord som det virkelig er – Guds ord. De ville løpe, rope, studere og spørre etter veien til frelse.
«Jesus sa då til dei: Sanneleg, sanneleg seier eg dykk: Dersom de ikkje et Menneske- sonens kjøt og drikk blodet hans, har de ikkje liv i dykk! Den som et mitt kjøt og drikk mitt blod, har evig liv. Og eg skal reisa han opp på den siste dagen.» ( Joh 6:53-54)
Om hvorfor nattverden kun er for kristne. Om den glemte menighetstukten – og hvordan vi må praktisere den i kjærlighet etter Skriften.
Fra den augsburgske bekjennelse. Artikkel X: Om Herrens nattverd. Om Herrens nattverd lærer de at Kristi legeme og blod i sannhet er til stede og blir utdelt til dem som er med og eter i Herrens nattverd. Og de misliker dem som lærer annerledes.
Som det gamle Israel hadde sitt paktsmåltid, påskelammet, så har den nye pakts Israel også sitt: nattverden.
Vi frelses av nåde, ved troen, for Jesu skyld alene.
«Dere lite troende», sa Jesus til sine disipler. Flere ganger i løpet av de tre årene de fulgte ham, refset han dem for deres manglende tro. Møtte de på vanskeligheter i hverdagen ble de fort hjelpeløse og tafatte, som da de opplevde stormen på Genesaretsjøen og trodde de skulle gå under. Jesus anklaget dem og sa: «Dere lite troende!» Peter fikk også refsende tiltale da han skulle gå på vannet og begynte å synke på grunn av sin manglende tro.: «Du lite troende, hvorfor tvilte du?»