Søk

Årsmelding fra Moldova 2005/2006: Kjærligheten setter hjertene i brann

Utdrag fra årsmelding for arbeidet i Moldova 2005 – 2006 «Å, hvor matt gullet er blitt, det edleste gull forandret! De hellige steiner ligger strødd omkring ved alle gatehjørner»! (Klag 4:1) Vi leser om en trasig, ja håpløs situasjon blant Israels barn. Folket som var, og er Guds utvalgte folk, hadde vendt seg fra Herren. Og resultatet ble at de ble bortført til elendighet i Babel. I vår tid opplever vi på nytt at troens folk (i likhet med Israelsfolket) vender seg bort fra Guds lov og sanne evangelium, og gullet blir matt! Vi hører mange meninger blant kristne, også folk i ledende posisjoner, som hevder meninger som strider mot Guds Hellige Ord. Vi opplever en tid der de kristne …

Årsmelding fra Moldova 2005/2006: Kjærligheten setter hjertene i brann Les mer »

Glimt fra Moldova

Glimt fra MoldovaUtdrag fra rapport ved Vladimir Moser «De holdt urokkelig fast ved apostlenes lære og ved samfunnet, ved brødsbrytelsen og ved bønnene» (Apg 2:42). Gudstjenestene Det har vært faste gudstjenester i Tiraspol og Bender hver søndag siste året. I Kishinev har vi vært samlet regelmessig to ganger i måneden, mens Kamenka har blitt besøkt hver måned. De som har gjort tjeneste har vært Vladimir Moser (prest), Andreij Lipnitskij (vikar) og predikanten Assmann. Ved gudstjenestene har vi brukt lesetekstene fra den tre-årige kirkekalenderen, og det har blitt tatt opp kollekter. Det har vært to barnedåper, en begravelse, og en vielse i løpet av året. Utdanning Disse har vært under utdanning ved lutherske seminar i løpet av 2005–06: – Eduard Polkovnikov …

Glimt fra Moldova Les mer »

Guds velsignelse

Guds velsignelseAv Karl Notøy Hva er velsignelse? Skulle vi stille dette spørsmålet til tilfeldige mennesker vi møter, ville vi nok få forskjellige svar. Men jeg er redd for at de aller fleste ville si at det er å leve et liv uten problemer, der sykdom er fremmed, og der rikdom og velstand preger bildet. Dette synet går langt inn i de kristnes rekker. David og Salomo, og flere med dem, eide mye og var jo rike på jordisk gods, blir det fremhevet. Bibelen oppfordrer ikke til en asketisk livsform. Spørsmålet er hvordan vi ser på det vi har fått, hvilket forhold vi har til Guds gaver. Mange ganger er rikdommen skjult for oss. Jeg tenker på Abraham som fikk løfte …

Guds velsignelse Les mer »

Vær frimodig, ottast ikkje!

Vær frimodig, ottast ikkje!Av Dag Rune Lid På mange vis lever me i ei uroleg tid, der ein kristen kan kjenne på at «giften i tidens vær og vind truer å røve meg livet», eller kan oppleve det som Mathias Orheim: «Når vekkinga stilna og folket det fór, og få er her att som vil høyra Guds ord», eller ein ser at Guds rike taper på alle frontar i heim, skule og samfunn, og Guds ord og namn vert openbert spotta. Då vil mismotet lett gripe vårt hjarta. Kjære truande ven! Høyr då Ordet frå den allmektige: «Styrk dei kraftlause hendene, og gjer dei ustøe kne sterke! Sei til dei urolege hjarto: Ver frimodige, ottast ikkje! Sjå, der er dykkar …

Vær frimodig, ottast ikkje! Les mer »

Årsmelding for arbeidsåret 2005–2006 – «Uten meg kan dere intet gjøre»

«Uten meg kan dere intet gjøre» Årsmelding for arbeidsåret 2005–2006   Vår tid er preget av uro, religionsforfølgelser og katastrofer ute i verden. Vi spør oss hvor lenge vi kan bli spart her i vårt land. Frafall, verdsliggjøring, og motstand mot de kristne grunnverdier øker. Den kristne frihet står i fare. Kampen om de kristne friskolene vitner om det. Men «Gud er på tronen ennu, og han kommer sine i hu». Kanskje er det slike nødstider vi trenger? Historien viser at Guds rike går mest fram under trengsel. Likevel vil vi ønske for land og folk at det fremdeles ble slik at vi kunne samles i fred, og at Ordet fikk lyde til vekkelse, formaning og trøst. Profeten Esekiel var …

Årsmelding for arbeidsåret 2005–2006 – «Uten meg kan dere intet gjøre» Les mer »

Den frelsende tro

Den frelsende troAv Olav Valen-Sendstad Det har vært adskillig diskusjon om hvorvidt den frelsende tro i evangeliet er en viljessak, et valg, en fri bestemmelse osv. For gjør en denne frelsende tro til en viljessak og et valg, gjør en selve troen til en moralsk, etisk gjerning, og gjør troen til en art lovgjerning, som om den ville si: Gud gjør nesten alt, men du gjør det å tro. Da blir ikke bare samvittigheten uten trøst, men da blir også Guds ord gjort til intet. For når apostelen sier: «Vi holder for at mennesket blir rettferdiggjort ved troen, uten lovgjerninger» (Rom 3:28), er det jo soleklart at han i frelsen setter troen i motsetning til alt hva vi gjør, selv …

Den frelsende tro Les mer »

Omkostningene

OmkostningeneAv Ingar Gangås Det koster å følge Jesus I lys av den pris Jesus måtte betale da han gav sitt liv i løsepenge, blir våre omkostninger små. Det blir i sannhet lite i forhold til det han måtte lide. Likevel er det slik at Jesus minner oss om at det koster noe å følge ham. Han ber oss også å beregne omkostningene før vi begir oss ut på vandringen sammen med ham. Vi leser i Luk 14:27-28+33: «Den som ikke bærer sitt kors og følger etter meg, kan ikke være min disippel. For hvem av dere som vil bygge et tårn, setter seg ikke først ned og regner etter hva det vil koste, om han har nok til å fullføre …

Omkostningene Les mer »

Liten og likevel stor

Liten og likevel storBarnestykke av Mia Hallesby I dag må vi tale sammen om noe svært alvorlig. Du har dessverre hørt at det er noen mennesker som nevner Guds navn uten å mene noe med det. De banner. – Blir de sinte, bruker de Guds navn for riktig å vise hvor ergerlige de er. Og stort bedre er det ikke når de er glade og fornøyde. Da tar de også Guds navn med. Du skulle vite hvor bedrøvet Gud blir hver gang han hører navnet sitt misbrukt på denne måten. Men han blir ikke bare bedrøvet. Han blir streng, og sier at han ikke vil unnskylde den som misbruker navnet hans. Han må straffe dem. – Du vet at Gud …

Liten og likevel stor Les mer »

Å misbruke Herrens navn

Å misbruke Herrens navnAv Sigbjørn Agnalt Det andre bud lyder slik: Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn. Martin Luther fortsetter i sin forklaring: «Hva vil det si? Vi skal frykte og elske Gud, så vi ikke bruker hans navn til å banne, sverge, gjøre trolldom, lyve eller bedra, men kaller på Gud i all nød, ber, lover og takker.» Vi skal frykte og elske Gud – det er ikke skrevet som en utfyllende innledning på en setning. Men det uttrykker nettopp det vi skal. Det er her selve hovedsaken i budet er å finne. Vi skal i vårt hjerte frykte og elske Gud, så vil all vår tale og bruk av Guds navn ikke bli misbruk, men en …

Å misbruke Herrens navn Les mer »

Guds navn

Guds navnAv Fredrik Wisløff «Hyppige misbruk av Guds navn fører til forsimpling og forråing av et land. Folkets forhold til Guds navn er målestokk på hvor langt sekulariseringen er kommet.» Det er en indre sammenheng mellom de to første budene. Misbruk av Guds navn viser at man ikke frykter og elsker Gud over alle ting. Den rette gudsfrykt vil lære oss å holde Guds navn høyt i ære, og den rette kjærligheten vil gjøre at vi aldri tar hans elskede navn forfengelig på våre lepper. Med ordet misbruke siktes det til å anvende Guds navn på en tankeløs og lettsindig måte til tomt snakk eller sterke følelsesutbrudd. Guds navn skal nevnes i oppriktighet og alvor. I den katekismeutgaven som nå …

Guds navn Les mer »