Søk

Hvor ble det av troen?

Det ble storm på sjøen da Jesus var ombord. Det var i grunnen ikke så merkelig, for den som tar Jesus med seg på livets seilas må gjøre regning med å komme ut i ruskevær. Da stormen kom, ble disiplene redde. Heller ikke dette er overraskende. Det er høyst menneskelig å bli redd når en kommer ut for livsfare. Men det er noe annet som er høyst merkelig, og det er hva Jesus sier til sine disipler: «Hvorfor er dere redde, dere lite troende!» – – – Andre steder taler Jesus om en stor tro. «Ikke hos noen i Israel har jeg funnet så stor tro», sa han til den romerske offiseren som ba om hjelp for sin syke tjener …

Hvor ble det av troen? Les mer »

Virkelig fri

«Er jeg ikke fri?» sier apostelen Paulus i 1Kor 9, og fortsetter med at han som er fri, ikke har gjort bruk av sin frihet, men har gjort seg til alles trell. Luther sa: «Et kristenmenneske er en fri herre over alle ting, og ikke underlagt noen. Et kristenmenneske er en villig tjener i alle ting, og underlagt enhver». Den kristne frihet er noe ganske annet enn vår tids «frigjøring». Der selvbestemmelse og selvrealisering råder, blir ikke menneskene frie, men bundet. Mens en tror seg å oppnå nye friheter, er sannheten at en blir mer og mer slavebundet – av tiden, av mennesker, av egne lyster, av synden og den onde. «Hver den som gjør synd, er syndens trell», sier …

Virkelig fri Les mer »

I ildovnen

Paulus sier i Rom 15:4: «Og alt som før er skrevet, det er skrevet til lærdom for oss, for at vi skal ha håp ved det tålmodet og den trøsten som Skriftene gir». En av beretningene i Det gamle testamente som er skrevet til lærdom og trøst for oss, er beretningen om Daniels tre venner i ildovnen. Nebukadnesar ble forferdet da han så at de menn han hadde kastet i ildovnen gikk levende omkring der inne uten noen skade. Ikke bare det, en fjerde gikk der sammen med dem, en som så ut som en gudesønn (Dan 3:24- 25). Selv om jeg ikke kan si det med sikkerhet, tror jeg den gudesønn Nebukadnesar så var Jesus selv. Den gang Daniels …

I ildovnen Les mer »

En sjel med tilgitte synder

Ordet syndsforlatelse er for oss søtere enn honning. Synden er vår største sorg, syndenes forlatelse vår største glede. Synden trykker og tynger hjertet. Syndenes forlatelse gjør det lett og fritt. Synden er helvete. Syndenes forlatelse er himmelen. Hva ville dette tunge og sorgfulle liv være uten syndenes forlatelse? Evangeliet om syndenes forlatelse er sikkert og visst. Ingen kan dra det i tvil uten å være så uforskammet som djevelen selv, som gjerne vil holde hele Skriften for usannhet. Men dette evangelium misbrukes av de ubotferdige slik at det som var gitt dem til liv, blir dem til død. Gud tilgir de botferdige og ikke de ubotferdige deres synder. Allikevel skal evangeliet om syndenes forlatelse forkynnes. Man må ikke hindre barna …

En sjel med tilgitte synder Les mer »

Rosen mellom torner (4)

Brorson gikk langsomt opp trappen i bispegården. Han stanset litt ved hvert trinn. Han hadde mest lyst til å gå inn til seg selv og være stille. Det var det han trengte mest nå. Men han visste at Johanne ventet på ham. Om han ikke kom inn, ville hun tro det var enda verre med ham. «Hvordan går det, kjære Brorson?» sa hun og så bekymret på ham. «Å, så noenlunde. Smertene er ikke så svære lenger. Men jeg er litt trett». Han sank ned i en stol. Hun gikk bort og satte seg hos ham og la hånden på armen hans. «Er det ikke heller sinnet som er trett?» «Det kan godt hende det. Det er så mye som …

Rosen mellom torner (4) Les mer »

Det er din skyld

En vever ved navn Hans Berntzen kom en dag inn til den danske kjente skolemann Kristen Kold og klaget over den åndelige død som lå over hans hjemsted. Kold hørte rolig på ham inntil mannen fortalte at selv kjærligheten mellom ham selv og hans kone var mer død enn levende. Da sa Kold stille: «Det er alt sammen din skyld, Hans Berntzen!» Forbauset spurte veveren hvordan det kunne være hans skyld. «Jo», svarte Kold, «hvis du hadde passet på og omhyggelig våket over at kjærligheten ble bevart i ditt eget hjem, så ville den også bre seg til områdene rundt deg. Nå gjelder det å få kalt den til live på nytt. Jeg vil gi deg et godt råd. Når …

Det er din skyld Les mer »

Det som var ei vinning for meg

«Men det som var ei vinning for meg, det har eg for Kristi skuld halde for tap.» Fil 3:7 Det er Paulus som skriv dette til Filipparane. Kva var så Paulus si vinning? Han var omskoren den åttande dagen, av Benjamins stamme, ein hebrear fødd av hebrearar. Han var uklanderleg etter loven, brennande ihuga etter å forfylgja kyrkjelyden – for han trudde han tente Gud med det. I tillegg kom det som høyrde til hans gudsteneste, alle slag offer: matoffer, brennoffer, røykelseoffer osv. Carl Olof Rosenius seier at alt dette svarar til det som hos oss i nytestamentlig tid kallast gudsfrykt: bøn, andakt, gudsteneste, gode gjerningar osv. Den tronge porten Kvar og ein som vil til himmelen, må gå gjennom …

Det som var ei vinning for meg Les mer »

Du skal ikke stjele

La oss se hva Guds syvende bud inneholder! Eller hva det menes med tyveri! Med det menes enhver måte hvorpå en tar fra sin neste det som hans er. Det gjelder enten det skjer hemmelig eller åpenbart, med vold eller med list, ved åpenbar forbrytelse eller under skinn av lov og rett. Å stjele, å være tyv, det er noe så stygt at de fleste mennesker mener seg å være fri fra den synd. Selv om det kanskje kan lykkes å overbevise ærbare verdensmennesker om at de har brutt de andre budene, så løfter de hodet når de kommer til det 7. bud. Overfor det er en da endelig rettferdig, mener en. En har da ikke stjålet eller rakt sin …

Du skal ikke stjele Les mer »

Adam

Vi leser i første Mosebok, i det andre kapitlet, at Gud dannet Adam av jordens muld og blåste livets ånde i hans nese, og han ble til en levende sjel (v. 7). Så ble han satt til å dyrke og vokte Edens hage (v. 8-15). Adam fikk mye å si for slekten. På prøvelsens og fristelsens dag i Edens hage stod han som representant for oss alle. Han var en stedfortreder. Som det gikk ham, gikk det oss alle. Da han falt, falt vi. Da han ble en synder, ble vi alle syndere. Da han døde (skilt fra Gud – den åndelig død), døde vi alle med ham. Paulus skriver om dette i Rom 5:12: «Derfor, likesom synden kom inn …

Adam Les mer »

Hvor er du?

«Men vi vet at alt det loven sier, det taler den til dem som er under loven, for at hver munn skal lukkes og hele verden bli skyldig for Gud.» Rom 3:19 «Da kalte Gud Herren på Adam og sa til ham: Hvor er du? (—) Da sa Gud Herren til kvinnen: Hva er det du har gjort?» 1Mos 3:9+13 Alle som ikke er i Kristus, er under loven. De er under Guds dom – det som kalles lovens forbannelse – og de går fortapt, hvis de ikke blir reddet ut av lovens herredømme. Til dem taler loven alt det som den sier. Men dermed er på ingen måte sagt at loven ikke har et budskap også til dem som …

Hvor er du? Les mer »