Søk

Sjelens fortrolighet med Gud

Den kjente vismann Aristoteles har sagt at det aldri kan bli noe virkelig vennskap mellom Gud og mennesket, da Gud er så høyst forskjellig fra menneskene. Men han taler som den blinde om fargene. Guds Sønn er blitt menneske og er blitt oss lik. Som Jesu venner blir vi Guds venner. Venner er fortrolige. Gud er fortrolig med sine barn, slik som han var med Abraham, som kaltes Guds venn. I bønnen kan vi dristig og frimodig tale med Gud, vår Far. Vi kommer i ydmykhet, men også i hjertets fortrolighet til Herren. En av Martin Luthers venner fikk engang høre ham be. «O Gud, hvilken ånd og hvilken tro var det ikke i hans ord! Han bad så andektig …

Sjelens fortrolighet med Gud Les mer »

Veien til Moria (5)

3Mos 16 – Den store forsoningsdagenVi så ved påskelammet hvilken veldig betydning blodet hadde. Det var det viktigste av alt, å være bak blodets vern og beskyttelse. Mens påskelammet fokuserer på hvor viktig blodet er for den troende, så fokuserer ofringen på den store forsoningsdagen hva blodet virker hos Gud. Gud er en hellig og nidkjær Gud. Han kan ikke tilgi synden uten at den først har fått sin straff. Synden kan ikke være ustraffet. Og syndens straff eller lønn er døden (Rom 6:23). Derfor er det slik i den verden vi lever i, at der hvor det er synd, der er det blod, der er det dom og død. Det fikk også Israel på en særlig måte erfare, som …

Veien til Moria (5) Les mer »

– Fra årsmelding om misjonsarbeidet i Moldova 2016

Kjøp den laglige tid! «For en dør er blitt åpnet for meg, stor og virksom, og det er mange motstandere.» (1Kor 16:9) Apostelen skriver dette om arbeidet i Efesus. Han kunne ikke forlate byen, for Gud hadde åpnet en dør for ham som han måtte benytte. Denne døren var stor og virksom. Vi kan nok ikke si det samme om Moldova. Men det er åpnet en dør for oss i Moldova, en dør for Guds ord, om den er liten. Apostelen skriver i Efeserbrevet om å «kjøpe den laglige tid, for dagene er onde» (Ef 5:16). Vi vet ikke hvor lenge døren vil være åpen i Transnistria, den kan lukkes før vi aner det. For det mangler ikke på vanskeligheter …

– Fra årsmelding om misjonsarbeidet i Moldova 2016 Les mer »

Åndssituasjonen

– Utdrag fra årsmelding fra Landsstyret«Land! Land! Land! Hør Herrens ord!» (Jer 22:2) Trengtes denne vekkerrøst på Jeremias’ tid, så trengs den i høy grad i det norske folk i dag. Vi lever også i en tid hvor frafallet bare skyter fart. Det viser den siste tids hendelser i Den norske kirke (Dnk). Vi kjenner til vedtaket på kirkemøtet den 11. april 2016. Der ble det vedtatt at Den norske kirke skal få en liturgi for kirkelig vigsel av likekjønnede par. Så langt er altså frafallet kommet. Vi er midt inne i Sodoma og Gomorras tid. De samme synder som florerte den gangen, godkjennes i dag av dem som skulle være hyrder for Herrens hjord. Derfor trengs det i dag …

Åndssituasjonen Les mer »

– Utdrag fra årsmelding om litteraturarbeidet 2016

Bryt nytt land! «Så dere en sæd, som rettferdigheten krever! Få dere en høst etter kjærlighetens bud! Bryt dere nytt land! For nå er det tiden til å søke Herren, til han kommer og lar rettferdighet regne over dere.» (Hos 10:12) Situasjonen i Israel var mørk da profeten forkynte folket dette. De hadde syndet mot Herren og bygd flere alter for avgudene. Hele dette kapitlet taler om frafall, krig og tukt. Derfor kommer det så overraskende dette ene verset. Herren innbyr og oppfordrer dem til å bryte nytt land og så en sæd som rettferdigheten krever. For Herren skal komme, og da skal han la sin rettferdighet regne over dem. Alt er av nåde i Guds rike. Det gjør oss …

– Utdrag fra årsmelding om litteraturarbeidet 2016 Les mer »

Her en kilde rinner

William Cowper (1731-1800) var en av Englands største diktere i andre halvdel av det 18. århundre. Han mistet som seksåring sin mor, som han var sterkt knyttet til. På skolen ble han tidlig et mobbeoffer, men fullførte jusstudiet, som han aldri praktiserte. Han var svært plaget med melankoli og alvorlige depresjoner. Da han var 24 år, mistet han sin far, men venner hjalp ham til en stilling som sekretær i Overhuset. Men da han skulle begynne, taklet han ikke presset. Han ble tvangssendt til et privat asyl drevet av en kristen lege. Etter å ha slitt med mørke og dyp angst i åtte måneder, fant han en oppslått Bibel og leste om Lasarus’ oppvekkelse. Ikke lenge etter leste han fra …

Her en kilde rinner Les mer »

Veien til Moria (4)

«Tal til hele Israels menighet og si: På den tiende dag i denne måneden skal hver husfar ta seg ut et lam, ett lam for hvert hus. Men dersom en husstand er for liten til et lam, da skal han og hans nærmeste nabo ta et lam sammen etter tallet på deres husfolk. Etter det hver eter, skal dere regne folk på et lam. Det skal være et lam uten lyte, av hannkjønn, årsgammelt. Et lam eller et kje kan dere ta. Dere skal ta vare på det til den fjortende dag i denne måneden. Da skal hele Israels samlede menighet slakte det mellom de to aftenstunder. Så skal de ta av blodet og stryke på begge dørstolpene og på …

Veien til Moria (4) Les mer »

Nåde eller fortjeneste?

Gud lønner på sine egne vilkår. Slik er lignelsen om arbeiderne i vingården å forstå. Den er fortalt for å si oss noe stort og merkelig om Gud: Han vil stelle med oss etter vilkår som han selv fastsetter. Han vil stelle med oss i nåde, og ikke etter det vi fortjener. (…) Hvorfor mener du at du hører Gud til? Hva tenker du å møte frem med på den store dommens dag? Er det ditt eget arbeid og din egen fortjeneste du grunner ditt håp på? I så fall er det fare på ferde. Da vil det gå slik at du bare får det du har fortjent. Og det blir ikke mye! Du har med all din iver ikke …

Nåde eller fortjeneste? Les mer »

Evangeliets rette kjennemerke

Det hender at man misforstår evangeliet, og mener å høre det hvor det faktisk ikke finnes. Finnes det noe tegn som vi kan kjenne evangeliet på? Martin Luther sier: «Jeg har ofte sagt at troen ikke forholder seg alene til Gud, men det frelsen har kostet Gud (die Köste) må også være der. ‘Tyrken og jøden’ tror også på Gud, men uten middelet og uten omkostningene. Hva er nå dette for en omkostning? Det viser evangeliet oss, for evangeliet lærer over alt at vi ikke kan ha Faderen uten ved middelet, og han kan ikke like at vi vil komme til Faderen uten middelet». Evangeliets kjennetegn er «die Köste», ordet om hva frelsen kostet Gud. Det er ikke nok å …

Evangeliets rette kjennemerke Les mer »

Kven klagar, fordømer og skil?

Kven vil klage Guds utvalde? Kven er den som fordømer? Kven vil skilje oss frå Kristi kjærleik? Desse tre spørsmåla mot slutten av kapittel 8 i Romarbrevet er på eit vis ei oppsummering av bodskapen som Paulus har formidla utover heilt frå Rom 3:21. Kven vil klage?Både lova og djevelen klagar den truande. Når Guds lov anklagar, er det med på å drive den truande til Kristus. Der har han erfart at i Guds ords lys verkar Jesu blods reinsande kraft, og at det frir han frå lova sine anklager. Kvifor dømer Herren? «Når vi vert dømde, er det Herren som refsar oss, så vi ikkje skal verte fordømde saman med verda» (1Kor 11:32). Denne domen er til berging for …

Kven klagar, fordømer og skil? Les mer »