Søk

Jesus – Klippen

Jesus – Klippen Av Arvid Joramo I fjerde Mosebok er det noen steder som på en særlig måte peker framover mot Kristus. Det første avsnittet vi skal vise til, er kapittel 20. Vi leser hvordan folket knurret mot Moses og Aron fordi de ikke hadde vann (v 1-6). Folket bebreidet dem at de hadde ført dem ut av Egypt. Moses og Aron går og legger denne saken fram for Herren, og Herren viser dem hva de skal gjøre: «Ta staven og kall menigheten sammen, du og Aron, din bror. Og dere skal tale til klippen midt for deres øyne, så skal den gi vann fra seg. Slik skal du la vannet strømme ut fra klippen for dem og gi både …

Jesus – Klippen Les mer »

Når troen prøves

Når troen prøves Av Ingar Gangås Anfektelsen Ordet anfektelse kommer fra det tyske «anfechtung» som rent språklig betyr å fekte imot noe. Når begrepet anfektelse brukes i kristen sammenheng, betegner det å bli angrepet av djevelen på en slik måte at alt blir tungt og vanskelig, ja så mørkt at det går på troen løs. Anfektelsen er blitt kalt «den himmelske gartners kniv», men vi ser av Job 1:1 og 6-12 at det er satan som ber om å få sikte Job, og at Gud tillater det. Christian Scriver har sagt det slik: «Det er satan som gjør sin gjerning i anfektelsen. Men Gud står bak. Gud har gitt deg i satans vold». Da skal vi for det første merke …

Når troen prøves Les mer »

I mørket

I mørket Av Erling Ruud Til en fangeleir kom det et brev om at en av krigsfangene var benådet. I brevet sto det også at fangen burde få en eller annen straff før benådningen trådte i kraft. På benådningsdagen kommer to voktere inn til fangen, binder hendene sammen på ryggen, løser fotlenkene og legger et bind for øynene på ham. Så fører de ham ut, en flokk soldater slutter seg til, og tause begynner de å marsjere. Fangen spør hvor han skal hen, men ingen svarer. Han aner at noe fryktelig venter ham. Han vet jo at de fanger som ikke blir skutt, ofte blir henrettet ved at man fører dem av sted til de går utfor et veldig stup. …

I mørket Les mer »

Fred med Gud

Fred med Gud Av Øivind Andersen «Da vi nå er rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud ved vår Herre Jesus Kristus» (Rom 5:1). Det er ikke på grunn av noe som vi er eller har gjort, men på grunn av at vi er tilregnet det som Jesus er og har gjort og ikke tilregnes vår synd, at Gud har rettferdiggjort oss. Derfor har vi fred med Gud. Rettferdiggjørelsens store hovedvirkning er fred med Gud, og fra den kommer så alle andre virkninger. For å forstå dette må vi være klar over at Det nye testamentet taler om to slags fred. For det første «fred med Gud». Det betyr et rett forhold til Gud, et forhold hvor alt er …

Fred med Gud Les mer »

Alt for ingenting (VI)

Alt for ingenting (VI) Av J. de Liefde Loven virker vrede (forts.) Opptrinnet hos smeden vakte imidlertid stor oppsikt og mye røre i byen. Alle mennesker ble forarget over det som var hendt, til og med barna tok med seg på skolen gnister fra ilden som brant hos de eldre. Den gode Filippus skolelærer fikk lide under det. Det lot til at skolebarna øvet seg flittig i å banne og misbruke Guds navn. Det ble helt slutt med all vennlighet vi tidligere møtte på våre turer, det ble ikke lenger mulig å gå på husbesøk. Når vi banket på en dør, ble det ropt til oss gjennom vinduet at det ikke var noen hjemme. Neste søndag prekte jeg for nesten …

Alt for ingenting (VI) Les mer »

I sjelesorg hos Jesus

I sjelesorg hos Jesus Av Ragnar Opstad «Då dei hadde halde måltid, seier Jesus til Simon Peter: Simon Johannesson, elskar du meg meir enn desse? Peter seier til han: Ja, Herre, du veit eg held av deg. Jesus seier til han: Fød lamma mine! Han seier til han andre gongen: Simon Johannesson, elskar du meg? Han seier til han: Ja, Herre, du veit eg held av deg. Han seier til han: Gjæt sauene mine! Tredje gongen seier han til han: Simon Johannesson, held du av meg? Peter tykte det var leitt at han tredje gongen sa til han: Held du av meg? Og han seier til han: Herre du veit alt, du veit at eg held av deg. Jesus seier …

I sjelesorg hos Jesus Les mer »

Når tvilen kommer

Når tvilen kommer Av Ingar Gangås I forrige nummer av bladet skrev jeg litt om sykdom, som er et eksempel på det vi gjerne kaller de ytre kors. Men det finnes også indre kors. Et av dem er tvilen, som jeg nå skal si litt om. Et annet indre kors er anfektelsen, som vi skal ta for oss i neste nummer av bladet. Gud prøver – satan frister Tvil og anfektelse er noe av det sværeste som kan ramme et menneske. Både når tvilen kommer snikende og når anfektelsen tar kvelertak på oss, skjer det når vi har oppmerksomheten rettet innover i vårt eget indre. Vi har mistet det rette perspektivet, synet på Jesus. Gleden over å være et Guds …

Når tvilen kommer Les mer »

Tabernaklet og Paktens Ark

Tabernaklet og Paktens Ark Av Arvid Joramo I 3Mos 16 fortelles det at ypperstepresten gikk inn i Det aller helligste i tabernaklet med soningsblodet for å gjøre soning for sine egne og folkets synder. Men først noen få ord om tabernaklet og paktens ark. Etter Herrens befaling bygde de tabernaklet da Israels-folket lå i leir ved Sinai. Moses fikk detaljerte forskrifter om hvordan det skulle bli bygd og innredet, og likeså hvordan gudstjenesten skulle forrettes. All gudstjeneste hadde sitt sentrum i tabernaklet. Tabernaklet var altså en flyttbar telthelligdom. Denne helligdommen hadde Israel med seg under ørkenvandringen og under erobringen av Kana’an. Den ble avløst av templet som ble bygd under Salomo. Tabernaklet var delt i to rom. Det forreste ble …

Tabernaklet og Paktens Ark Les mer »

Freden i Herren

Freden i HerrenAv Carl Olof Rosenius «Da vi nå er rettferdiggjort av tro, har vi fred med Gud» (Rom 5:1a). Den som er rettferdiggjort av tro har fred med Gud. Det er den første store hovedskatten. Slik det lyder i grunnteksten, ser vi at ordene «fred med Gud» her egentlig betegner det fredsforhold som oppstår mellom Gud og mennesker ved rettferdiggjørelsen. Da oppheves den Guds vrede som hviler over dem som ikke tror på Sønnen (Joh 3:36), og Guds evige vennskap og samfunn kommer på nytt til dem. Men troens øye ser jo nettopp dette, og dermed kommer en salig fred i sjelen, som er en av troens første frukter, og som sammen med rettferdigheten er noe av Guds rike …

Freden i Herren Les mer »

Død eller levende tro?

Død eller levende tro? Av Sigbjørn Agnalt Jeg tror på Gud Fader, den allmektige, himmelens og jordens skaper Dette er en bekjennelse. Den gir uttrykk for vårt personlige forhold til det vi sier og bekjenner. For her er det tale om noe som eies i levende liv, og ikke bare er en læremessig sannhet. Vi sier – jeg tror. Tro er ikke det samme som å vite om dette, kunne det, og ha de rette meninger, altså noe intellektuelt som sitter i hodet. Troen sitter ikke der, ser vi av Rom 10:10, men – med hjertet tror en. Den døde forstandstro Det finnes allikevel noe vi kan kalle en intellektuell tro, og den sitter i hodet. Man holder noe for …

Død eller levende tro? Les mer »