Rapport fra misjonsarbeidet i Sør-Amerika
«Å, for et sjokk og oppstyr det skulle bli i verden hvis menneskene begynte å regne med Guds ord som det virkelig er – Guds ord. De ville løpe, rope, studere og spørre etter veien til frelse.
«Å, for et sjokk og oppstyr det skulle bli i verden hvis menneskene begynte å regne med Guds ord som det virkelig er – Guds ord. De ville løpe, rope, studere og spørre etter veien til frelse.
«Jesus sa då til dei: Sanneleg, sanneleg seier eg dykk: Dersom de ikkje et Menneske- sonens kjøt og drikk blodet hans, har de ikkje liv i dykk! Den som et mitt kjøt og drikk mitt blod, har evig liv. Og eg skal reisa han opp på den siste dagen.» ( Joh 6:53-54)
Om hvorfor nattverden kun er for kristne. Om den glemte menighetstukten – og hvordan vi må praktisere den i kjærlighet etter Skriften.
Fra den augsburgske bekjennelse. Artikkel X: Om Herrens nattverd. Om Herrens nattverd lærer de at Kristi legeme og blod i sannhet er til stede og blir utdelt til dem som er med og eter i Herrens nattverd. Og de misliker dem som lærer annerledes.
Som det gamle Israel hadde sitt paktsmåltid, påskelammet, så har den nye pakts Israel også sitt: nattverden.
Vi frelses av nåde, ved troen, for Jesu skyld alene.
«Dere lite troende», sa Jesus til sine disipler. Flere ganger i løpet av de tre årene de fulgte ham, refset han dem for deres manglende tro. Møtte de på vanskeligheter i hverdagen ble de fort hjelpeløse og tafatte, som da de opplevde stormen på Genesaretsjøen og trodde de skulle gå under. Jesus anklaget dem og sa: «Dere lite troende!» Peter fikk også refsende tiltale da han skulle gå på vannet og begynte å synke på grunn av sin manglende tro.: «Du lite troende, hvorfor tvilte du?»
I dag «feirer man kjærligheten». Den forstås helst som å leve ut sin seksuelle legning, utfolde egen lyst og begjær. Hver må få elske den man selv vil, og å elske er synonymt med å ha seksuell omgang. På gresk kalles det eros. Men selv om den erotiske kjærlighet leves ut med andre, er fokuset ikke selvhengivelse og selvoppofrelse, men selvutfoldelse. Det er jeget som er i sentrum. Fokuset er ikke hvordan jeg best kan leve for andre, men hvordan jeg fritt kan få utfolde meg selv og nyte, ikke yte. Det er selviskhet.
Her er bibelfortellingen «Lignelsen om såmannen» fra Matteus 13:1-23, Markus 4:1-20 og Lukas 8:4-15.