Søk

Hør og tro julebudskapet!

Hør og tro julebudskapet!Av Øivind Andersen «For et barn er oss født, en sønn er oss gitt, og herredømmet er på hans skulder, og han kalles under, rådgiver, veldig Gud, evig Far, fredsfyrste». (Jes 9:6) Et lite barn svøpt og liggende i en krybbe – det ser ikke storslagent ut i menneskers øyne. Men dette fikk hyrdene til tegn. De fulgte dette tegn og kom til barnet og hyllet det, fordi de trodde på det budskap som kom fra himmelen. Dette budskap gjorde levende for dem hva de hadde lest i Det gamle testamente om ham som skulle komme. Det gjelder nå at det får gjøre det samme for oss. Dette uanselige lille barnet er gitt av Gud. Han er …

Hør og tro julebudskapet! Les mer »

Heim til Far

Heim til FarAv Kristian Fagerli Fra en tale Kristian Fagerli holdt på ungdomsleiren i Trøndelag sist vinter. Tilrettelagt for skriftlig form av Dag Rune Lid. «Men i samme grad som dere har del i Kristi lidelser, skal dere glede dere, for at dere også kan juble i glede når hans herlighet blir åpenbart.» 1Pet 4:13 Jesus gikk til himmelen, og dit vil han også ha sin brud. Vi skal få følge i hans fotspor også dit. Sangeren sier: «Kristen sjel, se kronen venter, etter striden her på jord. Kristus kommer og han henter, de som kjemper og som tror. Derfor glad frimodig vær, snart du gylne kronen bær.» Heimlengsel Vi trivdes godt i Tanzania, og mange ganger kan jeg lengte …

Heim til Far Les mer »

At de må bli frelst

At de må bli frelstAv Ingar Gangås Da Paulus hadde hatt det himmelske syn utenfor Damaskus, ble han aldri mer den samme. Møtet med Jesus til frelse fikk betydning for livskursen videre. Fra da av lå det som en hellig brann på hans hjerte at alle måtte få høre evangeliet. Han arbeidet seint og tidlig. Det ble nattevåk, motstand og fengsel. Men Gud hadde åpnet en dør for evangeliet. Han vitnet for jøder og hedninger, konger og myndigheter. Overfor kong Agrippa sa han: «Derfor, kong Agrippa, ble jeg ikke ulydig mot det himmelske syn.» Det var Kristi kjærlighet som drev ham. Ropet fra Makedonia, «Kom over og hjelp oss!» står fremdeles ved lag. Misjonsbefalingen om å gå ut i all …

At de må bli frelst Les mer »

Kallet fra Moldova

Kallet fra MoldovaAv Jan Ove Heggdal Vi har bedt Jan Ove Heggdal, kontaktpersonen for misjonsarbeidet som Lekmannsmisjonen støtter i Moldova, om å fortelle litt om dette arbeidet. Det vil bli en del informasjon om land, misjonsarbeid, vitnesbyrd, m.m. I dette nummeret blir det en del faktaopplysninger. Det er et ønske at flere kan få nød for forkynnelse og misjon i Moldova. Vil du være med å bære

Rosen mellom torner

Rosen mellom tornerFra en roman om Hans Adolph Brorson Det var blitt stille i bispegården. Barna var voksne og reist ut. Det var bare de to barna som Brorson og Johanne hadde sammen som var heime. (…) Han savnet nok de andre barna, men på den annen side var det godt de var borte. For han trengte mer ro enn før. Han var ikke den samme lenger, men han hadde like mange visitaser som før. I den seinere tid hadde Johanne vært med. Det var godt å ha henne å snakke med på turene. Lenge kunne de sitte tause. Men hun var straks våken, dersom han ville tale. Men hun likte ikke at han talte så mye om døden. «Det …

Rosen mellom torner Les mer »

Kven vil gå for Herren?

Kven vil gå for Herren?Av Gunnar Soppeland Frå ein tale under opningshelga og arbeidarmøtet i NLL på Bibelskulen på Fossnes, 20. august 2005. Tilrettelagt til skriftleg form av Dag Rune Lid. Menneskeleg visdom og kunnskap ser i dag ut til å gjere menneska sikre på seg sjølve. Innsyn i alle livets samanhengar gjer at ein og kan berekne og kalkulere seg fram til resultat ved kløktige logiske system. Det er slike system kyrkjevekstrørslene byggjer sine teoriar og prinsipp omkring når dei tilsynelatande får ting til å virke slik dei vil. Men til visare mennesket vert i eigne augo, til lenger fjernar det seg frå Guds visdom. Den himmelske visdommen ropar derimot:

Komme ditt rike

Komme ditt rikeAv Hans-Henrik Brix Andre bønn i Fadervår I katekismen utlegger Luther bønnen «komme ditt rike» slik: «Hva vil det si? Guds rike kommer av seg selv, uten at vi ber om det. Men vi ber i denne bønnen at det også må komme til oss. Hvordan skjer det? Det skjer når den himmelske Far gir oss sin Hellige Ånd, så vi ved hans nåde tror hans hellige ord og lever et gudfryktig liv her i tiden og siden i evigheten.» Her nevner Luther igjen betydningen av et gudfryktig og hellig liv, og at vi ved Den Hellige Ånd tilegner oss Guds ord i tro. Ordet som er oversatt med (Guds) «rike» betyr kongeherredømme, kongevelde, men også konkret kongerike. …

Komme ditt rike Les mer »

Troens bønn

Troens bønnAv Carl Olof Rosenius «Så vendte mennene seg bort derfra og gikk mot Sodoma, men Abraham ble stående for Herrens åsyn. Abraham kom nærmere ham og sa: Vil du utslette den rettferdige sammen med den ugudelige?» 1Mos 18:22-23 Vi går inn i terebinte-lunden i Mamre, og lytter til denne underlige samtalen som føres mellom Abraham og hans høyhellige gjester på høyden like ved. De står og ser utover i retning av Sodoma som nå skulle ødelegges (1Mos 18:16-33). Alt det som foregår her er bare i seg selv så dyrebart. Enten en ser på vår himmelske Fars omsorg, eller den trofaste tjenerens fortrolige og nidkjære bønn, kan det oppgløde ethvert Guds barns hjerte. Men det viser oss samtidig hva …

Troens bønn Les mer »

Ordet om korset

Ordet om korsetAv Per Bergene Holm Der ordet om korset blir borte, blir også forkynnelsen av Guds vrede og dom over synden borte. Evangeliet blir omtolket til toleranse og aksept av synden. Det å være en synder for Gud blir ikke lenger noe fryktelig. Nei, Gud er kjærlighet og uendelig glad i oss fordi vi alle er originaler skapt av ham. Han er så glad i oss at han ikke kan ta øynene fra oss. Vår syndighet forandrer intet i den saken. Fiendskap og synd mot Gud blir en tilgivelig skrøpelighet, en defekt eller sykdom som Gud i sin kjærlighet må synes synd på. Synden skaper ikke lenger vrede og forbannelse hos Gud. Syndefallet førte ikke til brudd med Gud, …

Ordet om korset Les mer »

Nok korn

Josef er et forbilde på Jesus. Han var elsket av sin far, hatet av sine søsken, solgt til Potifar, sviktet, løyet på, misforstått og fengslet. Farao reiste ham opp etter at han hadde tydet drømmen om de sju gode og de sju magre år. Så fikk han navnet «verdens frelser» på egyptisk. Josef reiste rundt i hele landet under de gode åra, og samlet opp store mengder korn på opplagsplasser. De begynte å skrive opp, og forsøkte å holde regning med alt kornet. Til slutt ble det så store menger, at det ikke lenger lot seg telle. Så kom uåra. Folket begynte å lide nød. De gikk til farao og sa: «Gi oss brød å spise. Vi lider nød!» Fra …

Nok korn Les mer »