Søk

«Og du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder.» (Matt 1:21)

Du som anklages av Guds lov og djevelen at du er en elendig kristen, ja, at du er en fortapt synder, hva skal du gjøre?

Jo, du skal erkjenne alt som er sant. Det er sant – det er en skam at det ikke er bedre med deg. Du gjorde ikke det du skulle, og det du skulle gjøre, det gjorde du ikke. Men du får også som Luther dristig svare (fritt oversatt): Når du, djevel, sier at jeg er en synder, da er du en trøster for meg, for det står skrevet at Jesus er synderes frelser.

Ja, Jesus har kommet for å søke og frelse det som var fortapt! Hvilket evangelium for deg som er en synder!

Ja, du får fly til Guds løftesord i Bibelen.

«Men der synden ble stor, ble nåden enda større!» (Rom 5:20)

«Men dersom vi vandrer i lyset, likesom han er i lyset, da har vi samfunn med hverandre, og Jesu, hans Sønns blod renser oss fra all synd.» (1 Joh 1:7)

Og mange, mange andre ord som vil trøste oss med Jesu forsoningsverk.

Dette har du ofte hørt og lest, men å, om det fikk virke fred og et nytt liv i hjertet ditt. For mange går med en død kunnskap, eller man går med evangeliets frihet som en anledning til å bli i synden.

«De er ugudelige, de omgjør vår Guds nåde til skamløshet …» (Jud 4)

Men her leste vi at Jesus har kommet for å frelse sitt folk fra sine synder. Det betyr to ting. Det første at han har tatt synden fra deg, lagt den på seg og betalt syndens lønn, døden, da han døde for deg på Golgata, som vi ovenfor har nevnt i korthet.

Det andre er at han har frelst deg fra å bli i dine synder. I Titus 2:11-13 kan vi lese:

«For Guds nåde er åpenbart til frelse for alle mennesker. Den (altså nåden!) opptukter oss til å fornekte ugudelighet og de verdslige lystene, til å leve sedelig og rettferdig og gudfryktig i den verden som nå er, mens vi venter på det salige håp og åpenbaringen av den store Guds og vår frelser Jesu Kristi herlighet.»

Han har frelst oss fra våre synder, ikke for at vi skal bli i dem.

Rosenius skriver i en utleggelse om den fortapte sønnen, om omvendelsen, at da sønnen kom til seg selv og så sin situasjon, hvordan skulle han da kunne bli der i fremmed land blant grisematen? En slik omvendelse hadde vært falsk. Ja, den sanne omvendelsen er der hvor han står opp og går til sin far.

Prøv deg selv, du som leser dette, har du stått opp og gått til din far? Du trives vel ikke i synden og verden? Du har kanskje fått se din elendighet, men fly da til synderes frelser!

Luther skriver i forklaringen til den andre trosartikkelen.

«Han er min Herre, som har gjenløst meg, fortapte og fordømte menneske, frikjøpt og frelst meg fra alle synder, fra døden og djevelens makt. Det har han ikke gjort med gull eller sølv, men med sitt hellige og dyrebare blod og sin uskyldige lidelse og død. Dette har han gjort for at jeg skal være hans egen og leve under ham i hans rike og tjene ham i evig rettferdighet, uskyldighet og salighet, likesom han er stått opp fra de døde og lever og regjerer i evighet. Det er visst og sant.»

Innebærer dette at en kristen er syndfri? Nei, men det innebærer at en kristen ikke kan bli i noen synd og leve – han må stå opp og gå til sin frelser og bytte synd med nåde. Som sangeren skriver:

«Så fly til den fristaden skjønne, Der Frelserens korsmerke står. Barmhjertighet der du skal finne, Forløsning i blodet du får.»

På svensk:

«O fly till den fristaden sköna, som heter försonarens sår; Barmhärtighet skall du få röna, Förlossning i blodet du får!»

Ja, der hos Jesus finnes frelse fra all synd, også den du kjemper med og ligger under for. Og der, ved Jesu føtter, der kan du si med Luthers siste ord:

«Vi er bare tiggere, det er visst og sant. Men å, hvor salig det er å være en tigger ved verdens frelsers nådebord!»

Amen.

Skrevet av Marcus Söderberg