Når våre barn kommer i den alder at de blir bevisst sin egen vilje og seg selv i relasjon til andre, skjer det en naturlig selvstendiggjøring i barnets liv. «Klare sjøl», sier barnet og tar skjea og søler grøt over hele seg.
Barnepsykologien sier oss at dette hører med til barnets selvstendiggjøring, og at det er viktig at vi gradvis lar barnet få gjøre mer og mer selv, og til en viss grad ta egne valg mv. Det er noe positivt og godt, og vi gleder oss når barnet klarer det ene og det andre på egenhånd; ta på seg klær, gå på toalettet alene osv.
Men så er det en annen side ved selvstendiggjøringen vi ikke opplever like positiv. Barnet viser også en trass og et sinne, en ulydighet mot oss som foreldre som vi ikke har sett på samme måte før. Det hører også med til selvstendiggjøringen fra oss som foreldre, og noen vil mene at det også hører med til det sunne og gode som vi må se positivt på. Det er noe naturlig og positivt i at barnet blir bevisst sin egen vilje, men vi må som kristne ha med noe mer. Barnets egenvilje er ikke ren og god, den er som din og min preget av syndefallet. Den er egoistisk, selvsentrert og ond. Den vil ikke ha noen autoritet over seg, men vil selv råde og bestemme. Vår kjødelige og selviske natur vil være sin egen herre, hevde seg selv og følge sin egen lyst.
Det lille barnets trass innebærer derfor også en veldig mulighet for oss som foreldre til å lære barna noe meget viktig, nemlig at det står under Gud og står til regnskap for Gud. Barnet kan få erfare sin egenvilje, egoisme og selvsentrering som noe ondt og syndig som ikke kan tolereres. Som foreldre står vi i Guds sted, og vi representerer Gud overfor våre barn. Skal barnet lære Guds hellighet og sin egen syndighet å kjenne, må det lære at det er en vilje som står over barnets egenvilje, og at ulydighet mot denne viljen fører til straff. Det er i denne sammenheng vi har Ordspråkenes ord om tukt og ris:
La ikke den unge være uten tukt. Når du slår ham med riset, skal han ikke dø. Du slår ham med riset, men du frelser hans sjel fra dødsriket. (Ord 23:13f )
Du riser ikke ditt barn til lydighet, det er ikke det som menes! Merk det! Det er kun tale om å lære barnet syndens konsekvens, lære barnet at det står under en høyere og sterkere vilje, som det ikke kan ignorere uten konsekvens. Unnlater du å lære barnet ditt dette, gjør du barnet stor skade. Ikke først og fremst fordi det blir ulydig og ustyrlig, men fordi barnet ikke lærer seg selv å kjenne som synder for Gud og derfor heller ikke får bruk for Guds nåde.
Pubertet og tenåringsalder
Når barna kommer i puberteten og blir tenåringer våkner enda mer av deres egenvilje og selvbevissthet. Ikke minst blir de seg bevisst sin egen kropp på en ny måte. De kan stå lange stunder foran speilet og vurdere sitt eget utseende og forsøke å gjøre noe med det. De opplever seg selv mer og mer som voksne og i stand til å ta selvstendige valg. De vil bli tatt alvorlig og bli hørt hos de voksne, de vil ha et ord med i laget og ikke lenger bare følge det som andre har bestemt for dem. Ofte vil de markere sin selvstendighet ved å gå sine egne veier og kommer lett i opposisjon til sine foreldre. De søker ut, tøyer grenser og krever samtidig å få aksept for det de selv står for og mener. De søker stadig etter bekreftelse og er opptatt av at andre skal synes om dem.
De unge trenger å se seg selv i Guds ords lys. Det som våkner til bevissthet hos barna og de unge er heller ikke nå en ren og uskyldig natur, men det er menneskets egenvilje, og den viljen er som nevnt like egoistisk og syndig som menneskenaturen er det! Derfor holder det ikke å si at det er naturlig og at alt dette er en naturlig prosess mot selvstendiggjøring. Selvopptattheten, egenrådigheten, trassen og trossen er syndig, både hos barnet og den unge, som hos oss alle.
Å bli selvstendig og voksen og ansvarlig for sine egne handlinger er både naturlig og sunt. Det er en del av en sunn modningsprosess. Men fordi menneskenaturen er syndig, utfolder dette seg også som ulydighet og trass, egenrådighet og krav om å få rom for alt det som er av egen vilje og lyst. Og det er like mye synd hos den unge som hos alle andre. Ja, det er desto mer alvorlig når et barn og en ungdom krever å få gjennom sin vilje og kreve rom for sitt, for barna og de unge har et særlig bud om å lyde sine foreldre og foresatte, hedre dem og ære dem.
Og det må barna og de unge få høre. Det må mor og far si, det må lærere, ungdomsledere og forkynnere si! Barna og de unge må ikke bare bli bevisst sin egenvilje, de må også bli seg bevisst at denne egenviljen er fallen og syndig, med et naturlig fiendskap mot Gud og alt godt. Det vet de ikke av naturen! Å bli seg bevisst dette er syndserkjennelse.
Og det skaper vekkelse hos barnet og den unge når syndserkjennelsen våkner gjennom Guds bud og formaninger til et hellig liv i sannhet og renhet og lydighet mot Gud, foreldre, lærere og andre foresatte. Da blir selvopptattheten synd, da blir trassen synd, lysten blir synd, ungdommens gjengse samværsformer og mangt annet som hører verden til blir synd, og mangt og mye av det en ønsket å få aksept for og har stått for blir også synd. Da er det ikke lenger mor og far, lærere og andre voksne, bedehuset og det som forkynnes der mv som er problemet, men det er jeg:
«Det er ikke mor og fars strenghet som er problemet, men det er min ulydighet, mine tverre svar og min vrangvilje. Det er ikke Guds bud som er problemet, men det er min manglende vilje til å lyde og følge dem. Tenk, jeg som trodde at jeg ville høre Jesus til, jeg vil ikke følge Guds bud! Jeg har nok lyst til det på en måte, men samtidig vil jeg ikke.»
Barna trenger vår kjærlighet og vår tid
Denne erkjennelse av synd og fiendskap mot Gud får ikke barnet og den unge i et øyeblikk, men det er noe som blir til gjennom lang tid og mye kamp. Foreldre, lærere og andre som står i Guds sted må tåle mye kritikk for sneversynthet og manglende forståelse og kjærlighet, og de må kanskje tåle noen dørsmell og harde ord. Men står de fast og har en slik kjærlighet til barna og de unge at de ikke føyer dem når den syndige egenviljen og trassen krever sitt, men holder fram for dem sannheten, lar barna og de unge speile seg i Guds bud og ikke bare i sitt eget speilbilde eller i hverandre, så kan denne erkjennelse vokse fram hos barnet og den unge.
Nå skal det understrekes at uten kjærlighet og tid til samtale og sann omsorg og nød for barna og de unge, så hjelper det lite med klare grenser og fasthet i oppdragelsen. Da skapes det bare vrede, trass og hardhet. Sann kjærlighet knyttes ikke til barnets lydighet, men er der alltid. Den viser seg kanskje mest når barnet og den unge er ulydig. Da gis særlig tid og oppmerksomhet. Den unge får ikke bare skjenn og straff, men får også oppleve at foreldre og lærere tar seg tid til å prate og forklare, rettlede og gi uttrykk for omsorg og levende interesse og nød for barnet sitt. Når den unge kjenner denne kjærligheten, som alltid er der og ligger under hele forholdet mellom barnet og foreldre, skapes det noe i den unges hjerte. Det skapes tillit til at mor og far vil meg vel, de ønsker mitt beste, de er ikke bare sinte, men de er glade i meg, ikke bare i de gode stundene, men også når de tukter meg. Ja, de tukter meg nettopp fordi de elsker meg. Den unge som ikke kjenner denne kjærligheten bak tukten, vil tuktes til ingen nytte. Ja, det kan tuktes til stor og alvorlig skade! Da egges vreden, sinnet og hatet.
Tuktens hensikt – syndenes forlatelse
Våre barn og unge, og oss selv for den saks skyld, må få høre at Guds bud er gitt oss for at vi skal leve etter dem. Det er hva Gud krever av oss, og det er ufravikelig. Vi kan ikke stille oss til Guds bud som vi vil. Vil vi til himmelen, vil vi bli frelst, så kan vi ikke la være å innrette våre liv etter Guds bud slik at vi gjør etter dem. Vår synd og vårt fordervede kjød får vi ikke med oss på det, men det erkjenner jeg heller ikke uten at budet får meg i tale og åpenbarer syndefordervet for meg.
Hensikten med Guds bud og formaninger, også til barna og de unge, er ikke i første rekke at de skal bli snille og veloppdragne prakteksemplarer som vi kan vise fram, men at barna og de unge skal nå fram til sann selverkjennelse og syndserkjennelse og få bruk for Guds nåde og syndenes forlatelse. For det har ikke barnet av seg selv. Barna og de unge søker ikke av seg selv forlatelse, men de søker aksept og rom for seg og sitt.
Uten tukt som fører til syndserkjennelse og fortvilelse over seg selv, skapes det heller ikke noe behov for evangeliet om syndenes forlatelse for Jesu skyld.
Men når først erkjennelsen av egen synd er der, når barnet og den unge ber om forlatelse, da skal barna og de unge også få erfare at vi er like snare og uforbeholdne i vår tilgivelse som Gud er det. Tilgivelsen skal ikke være omkranset av om og men, men være full og hel og betingelsesløs. Og når synden er bekjent og tilgitt, så skal barnet få oppleve at alt er gjenopprettet. Da er alt godt. Vi skal ikke gjemme på vrede og ta opp igjen synd og forsømmelser som er oppgjort og tilgitt.
Det åpne og fortrolige samfunnet, på kjærlighetens og tilgivelsens grunn, er også selve fundamentet og den indre drivkraften til et liv i hengivenhet, lydighet og kjærlighet mellom barn og foreldre. Det må vi aldri glemme.
Illustrasjonsbilde: hentet fra Freepik